C-_Users_Rebecka_Desktop_IMG_9571

”Bredda marginalerna mellan succé och fiasko!”

Publicerad: 16 Nov, 2015

Margareta Hultman är idrottspsykologisk rådgivare och massageterapeut. I Varvet #2 2015 berättar hon varför den egna motivationen är viktig för att du ska lyckas med din träning, nedan kan du läsa ett utdrag från intervjun.

Människor motiveras av olika saker. Många tycker att maten smakar bättre om de sprungit, några belönar sig med att titta på favoritserien på TV efter träningspasset och andra motiveras av känslan att komma ut i naturen och springa. Att sätta upp personliga målsättningar är bra och motiverande. Målsättningar kan ha olika förfallodatum – nästa träningspass, den kommande månaden eller långloppet till våren.

Fundera på varför du exempelvis springer GöteborgsVarvet, vad motiverar dig? Kanske är det för att uppleva folkfesten och gemenskapen eller för att  pressa din tid? Intentionen till varför du springer är viktig och att hålla sig till den drivkraften. Sätt kortsiktiga mål som du kan koppla till den där större visionen.

Med mer än ett mål har du fler sätt att lyckas, en bra början är att sätta upp tre:
– Ett barriärbrytande
– Ett realistiskt
– Ett acceptansmål
Genom att ha flera mål breddar du marginalerna mellan succé och fiasko. Missar du ett tidsmål med en och en halv sekund ska det inte kännas som ett misslyckade.

Utdrag ur intervju med Margareta Hultman, idrottspsykologisk rådgivare och massageterapeut, från tidningen Varvet #2 2015.

Tips på hur du kan träna inför Varvet
Midde Hamrin är fyrfaldiga Varvetvinnaren och tipsar här på hur du kan lägga upp din träning

Publicerad: 16 Nov, 2015