Så trotsar du höstvädret!

Publicerad: 4 Okt, 2018

Hösten är här och med det mer regn, vindar och kallare klimat. Många drar sig för att ge sig ut i regnrusket men nu gäller det att fortsätta med löpträningen och trotsa vädret så du kommer väl förbered till starten den 18 maj.

Vår evenemangspartner SATS har delat med sig av sex tips som kan hjälpa dig i höstrusket:
1. Färgstarka kläder och reflex – gör dig extra synlig på löprundan, viktigt både i mörker och på dagtid om det regnar.

2. Lager på lager – om du blir blöt under löprundan är det lättare att bli kall. Klä dig gärna i kläder som lätt transporterar fukten bort från kroppen och material som bevarar värmen.

3. Plastficka till mobilen – Om det ösregnar är ett bra tips ett vattentätt fodral.

4. Rätt skor – Om det känns halkigt när du springer så titta under löparskorna. För bra fäste kan de vara bra med mönster på mer än 1 millimeter. Om du lätt fryser kan ett par skor med vattenavvisande ovansida vara en bra investering, du kan annars välja tunna sockor som inte absorberar så mycket vatten.

5. Var förberedd på allt – en springtur i regnet är riktigt härlig om man ger det en ärlig chans. Om det dessutom skulle regna på halvmaran, Varvet i vår är det inte helt fel att ha tränat i regn så du vänjer dig vid känslan.

6. Spring på löpbandet om – Vädret är så dåligt att det är direkt farligt eller du utsetts för skaderisk.  Exempelvis om det åskar, blåser kraftigt och är för halt.

Du hittar alla tips och hela artikeln här

Psst, ett annat sätt att motivationen på topp i höst är att träna med andra. Du har väl inte missat våra Löparkvällar?

Du hittar alla orter och pass på vår hemsida

Publicerad: 4 Okt, 2018