dricka

Timmarna före loppet

Publicerad: 19 Maj, 2016

Bra tips, drick var 15-20 min
Bra tips är att dricka en till två muggar vatten samt att äta något salt ett par timmar innan Varvet. Fram till start kan du sedan dricka ytterligare en till två muggar vatten, drick mer om det är varmt. När du tömmer blåsan inför Varvet på lördag, kolla urinen, om den är mörk drick mer!

Det brukar vara lagom att dricka en mugg vatten eller sportdryck var 15-20 minut. Även om du inte brukar dricka under kortare träningsrundor måste du dricka under ett längre lopp som GöteborgsVarvet, detta gäller oavsett om det är varmt eller kallt ute.

Den som är van att dricka vanligt vatten kan fortsätta med det. Sportdrycker innehåller socker, som ger extra energi, och salt, det gör att man tillgodogör sig vätska snabbare och bättre. Men magen kan reagera om man inte är van att dricka sockerhaltiga drycker under långlopp. Drick det du vet att din mage tål under ansträngning, viktigast är att du dricker, inte vad!

Om det blir kallt på lördag, <15 grader, så försök att hålla dig torr och varm fram till starten, exempelvis med en enkel regnponcho.

Bryt loppet om du mår dåligt
Om du känner dig dålig eller får andra symtom, till exempel upphörd svettning med kall hud, tung andning, illamående, kräkningar eller obehagskänslor/smärtor i bröstet så bryt omedelbart!  Blir du inte bättre fem till tio minuter efter det att du brutit loppet så kontakta sjukvården.

Målgång – fortsätt röra på dig
När du gått i mål, fortsätt småjogga eller åtminstone gå. Om du plötsligt stannar får du en blodansamling i benen (då muskelpumpen upphört) och kan svimma.

Försök inte att dricka ikapp, men är du törstig så drick och då gärna sportdryck som innehåller salt. Om du dricker vanligt vatten så försök få i dig salt och njut av en välförtjänt banan.

Sjukvård längs banan
GöteborgsVarvet har en egen medicinsk organisation som är utrustad för att ta hand om allt från skavsår till allvarligare akuta sjukdomar. Vi vill att du fyller i uppgifter såsom namn, eventuella sjukdomar, mediciner etcetera på baksidan av din nummerlapp. Detta kan på ett avgörande sätt hjälpa oss om du skulle behöva medicinsk hjälp under GöteborgsVarvet.

Mer tips från GöteborgsVarvets tävlingsläkare Claes Mangelus

Publicerad: 19 Maj, 2016