vintertraning

”Vintern passar utmärkt för att fila på detaljerna”

Publicerad: 11 Jan, 2016

Håll igång din träning under vintern och mycket är vunnet till våren. Nedan delar sjukgymnasten och elitlöparen Eric Hamrin Senorski med sig av aktiviteter som kan göra dig till en bättre löpare.

Dina bästa träningstips för vintern?
– Det viktigaste är att du håller igång och tränar regelbundet. Du behöver inte träna särskilt tufft, men det är viktigt att du jobbar med någon typ av förhöjd puls under en längre period. Är det ingen extrem kyla ute och underlaget är bra kan du springa på precis som vanligt. Springer du ofta under denna period är mycket vunnet till våren.

Vad är bra teknikträning?
– Löpning i skogen eller på grusstigar tvingar dig att vara lätt på foten. Att steglängden varierar är bra. Backintervaller och att springa kuperat är något jag rekommenderar. När pulsen varierar kan det bli ganska tufft, och du får också en naturlig vila när du nått toppen på en backe eller kulle.

Vad mer rekommmenderar du?
– Löpekonomin kan förbättras av styrketräning. Förenklat innebär det att du blir mer effektiv som löpare och använder mindre energi på samma intensitetsnivå. Det underlättar löpningen och det blir lättare att springa. Ha också koll på vad det är du tränar, varför du gör det och vad det är du förbättrar. Att träna är bra, men det gäller också att träna på rätt saker.

Finns det utrustning som är extra viktig?
– Ja skorna, de ska alltid vara utprovade och du ska trivas i dem. Skor med dobb eller grövre spår ger bra fäste, det gör stor skillnad under vintern när underlaget varierar.

Utdrag ur intervju med Eric Hamrin Senorski, sjukgymnast och träningsexpert, från tidningen Varvet #2 2015.

Publicerad: 11 Jan, 2016