Ät rätt inför Varvet och öka din prestation!

Publicerad: 17 maj, 2018

Den träning du investerat i inför Varvet är det som till största del avgör hur du kommer uppleva loppet på lördag. Det finns dock några saker du kan tänka på så här dagarna inför din start. Linda Bakkman, näringsfysiolog och författaren bakom Maten bakom resultaten, kommer med tips på hur du kan äta för att öka din prestation.

Hur bör jag äta två-tre dagar inför loppet?
Tänk på att ha välfyllda kolhydratförråd! Du ska inte trycka i dig mat mot din vilja utan du ska fokusera på kolhydraterna. Byt ut delar av proteinet och exempelvis såsen mot kolhydrater, öka alltså inte själva portionen, för mycket mat kan göra att du känner dig tung. Ta kanske en frukt efter maten och drick juice till.

Hur laddar man på bästa sätt under lördagen?
Utgå från din starttid! Du bör få i dig både frukost och en lättare lunch/andra frukost innan din start. Välj livsmedel som du är van vid och ät inte för fett / fiberrikt (håll dig borta från råris, fullkornspasta, fiberhavregryner samt bönor och baljväxter).

Exempel på frukost:
Havregrynsgröt eller yoghurt och mycket müsli. Mackor går givetvis också bra med inslag av pålägg och ägg men fokus ska ligga på dina kolhydrater.
Drick gärna juice till.

Exempel på lunch/andra frukost – ät 3h innan start:
En mindre pastamåltid, här vill du inte äta för mycket! Kan också vara en till grötportion.

Koffein är centralstimulerande och motverkar att du känner dig trött. Drick en kopp kaffe på morgonen och lite innan start om du är van vid det. Om du inte brukar drick kaffe ska du hålla dig borta från det.

Ska man tänka på något speciellt efter loppet?
Det finns inte så mycket pekpinnar när det kommer till mat efter loppet, ät det du känner för!  Ur ett återhämtningsperspektiv är det viktigt att fylla på med energi och att återställa din vätskebalans.

Rent generellt – vad är den vanligaste missen när det kommer till kost och prestation?
Protein är jätteviktigt under träningsåret för att skapa förutsättningar inför loppet.
Men just under Varvet är det inte proteinet som hjälper dig. Tänk kolhydrater!

Stort lycka till med din uppladdning inför Göteborgsvarvet 2018!

Vill du lära dig mer om maten som hjälper dig att prestera? Läs Lindas bok ”Maten bakom resultaten
Följ också Linda på matenbakomresultaten.se

Foto: Idrottarens risotto (med Risoni/pastaris). Recept ur boken “Maten bakom resultaten”, foto Bianca Brandon-Cox. Perfekt middag dagen innan Varvet. 

Publicerad: 17 maj, 2018