Hur dricker du smartast vid Varvet?

Publicerad: 17 maj, 2018

Om man dricker för lite under ett långlopp, framför allt om det är varmare än normalt (>23 grader), löper man risk att bli uttorkad. I lindrigare fall minskar det prestationsförmågan, upp till 30%, men i allvarligare fall kan det medföra överhettning med chocksymtom. Om man dricker för mycket i förhållande till vad man svettas kan det också leda till livshotande sjukdom genom att kroppsvätskorna späds ut och man får för låga saltvärden. Risken för detta ökar också om man har en sluttid på över 3-4 timmar.

Är du van att dricka vanligt vatten och det fungerar för dig så räcker det utmärkt under en vanlig vårdag i Göteborg. Sportdryckerna som erbjuds innehåller socker, som ger lite extra energi, och salt. Det är visat att man tillgodogör sig vätskan snabbare och bättre med denna blandning.

Skrynkla muggen – sug i dig vätskan
Längs med Varvetbanan får du vätska i pappersmuggar. Om man dricker för lite under ett långlopp, framför allt om det är varmare än normalt (>23 grader), löper man risk att bli uttorkad. Därför är det viktigt att komma ihåg att dricka vid varje vätskestation. För dig som tycker att det tar för lång tid finns ett smart tips som gör det enklare att fortsätta springa när du dricker. Gör såhär:

  • Välj en mugg med lite mindre vätska i (om du hinner välja)
  • Tryck samman upptill så att en liten pip bildas
  • För till sidan av munnen
  • Sug i dig vätskan snarare än att hälla.

Sportdryck, finta hjärnan men spara magen
Genom att hålla sportdrycken på tungan, liiiite längre, fintar du hjärnan att den får massor av energi samtidigt som du sparar magen från ev kramper. Signalen till skallen blir: “här finns det socker! Hjärnan, dvs du, kommer bli piggare och rena glädjen släppa loss mer av energin i cellernas depåer. Gör så här:

  • Sug i dig en munfull sportdryck ur pipen ovan
  • Båhåll den i munnen så länge du kan
  • Svälj eller spotta ur
  • Upprepa om du vill

Tipset är hämtat från Jogg.se

Publicerad: 17 maj, 2018