Nytt och spän­nande pilot­pro­jekt 2023!

Det brit­tiska för­pack­n­ings­före­taget Not­pla kom­mer att göra avtryck under Göte­borgsvarvet med sin inno­v­a­ti­va pro­dukt Ooho — som ersät­ter över 20 000 engångsmug­gar under loppet.

Notplas Ooho erbjuder möjligheten för löpare att testa ett på ett enkelt och hållbart sätt att få i sig vätska under loppet. Med sin unika design och fullt ätliga natur bjuder Ooho löparna på en unik upplevelse - samtidigt som de hjälper till att skydda miljön genom att ersätta engångsmuggarna.

Notpla är dedikerade till att skapa verkligt hållbara förpackningslösningar tillverkade av sjögräs. Deras produkter, som är utformade för att efterlikna naturens livscykel, försvinner naturligt. De ger konsumenterna samma bekvämlighet som engångsartiklar - men helt utan plast och avfall. 

Tillverkad av sjögräs, en av naturens mest hållbara resurser, är Ooho det perfekta hållbara hydreringsalternativet för sportevenemang. Den är väldigt enkel att konsumera - Ta en, stoppa den i munnen och njut av en snabb vätske-kick. Och oroa dig inte, om den inte äts upp bryts Ooho ner biologiskt inom 4-6 veckor, utan att lämna några mikroplaster eller annat avfall i naturen. 

Notpla har redan gjort avtryck i världen genom sin medverkan under stora idrottsevenemang, där man bland annat ersatt 38 000 plastflaskor vid Zevenheuvelenloop och 36 000 vid London Marathon. Men, Notplas Ooho har en påverkan som sträcker sig längre än bara inom löparevenemang. Det är en innovativ lösning på problemet med engångsplast som fått genomslag runt om i världen och används såväl av hotell- och restaurangbranschen som stora sportåterförsäljare som Decathlon. Göteborg är en av världens mest hållbara städer och genom vårt samarbete med Notpla vill vi vara en del i förändringen mot engångsfria evenemang.   

Linn Färjhage, ansvarig för Hållbarhet och sponsoraktiveringar på Göteborgsvarvet, säger: "Vår modiga vision om att vara världsledande i hållbarhet inom motionslopp i vår storlek och genre innebär att vi behöver vara kreativa och arbeta proaktivt för att hitta nya möjligheter. Vi är väldigt spända över detta samarbete och om resultatet visar sig vara lika positivt som vi hoppas på, kan Ooho definitivt bli en del av lösningen och leda vägen mot en framtid där vi minimerar vårt avfall när det gäller engångsartiklar."

Vårt samarbete med Notpla är ett utmärkt exempel på hur innovation och hållbarhet kan kombineras på ett enkelt, effektivt och spännande sätt. Smarta lösningar som Ooho har verkligen potential att göra en betydande skillnad inom evenemangsbranschen när det kommer till eliminering av plastavfall. 

Pierre Paslier, medgrundare och VD för Notpla, förklarar: "Vårt samarbete med Göteborgsvarvet samlar idrottssamhället kring en hållbar och engagerande produkt för att ge löpare vätska, och öppnar dörrarna för plastfria idrottsevenemang."

Så håll utkik efter Notplas funktionärer med blå väst som delar ut Ooho under Göteborgsvarvet EXPO fredag den 12 maj och under loppet på lördag den 13 maj. Missa inte chansen att prova denna innovativa produkt, den kommer inte bara släcka din törst, utan också hjälpa till att skydda planeten. Och det är en vinnande kombination.

2023-04-28

← Alla nyheter